Håndstand
Håndstand
Håndstand
Beskrivelse
Håndstanden er en af de helt centrale og grundlæggende færdigheder indenfor redskabsgymnastik. Da udførelsen af en kontrolleret håndstand er grundlaget for mange spring, og man samtidig hele tiden kan variere eller sætte sig nye mål for, hvordan man vil kunne udføre sin opgang, med og uden modtagning, hvor mange skridt man vil kunne gå på hænder, hvor lang tid man vil kunne stå alene osv., bør arbejdet med håndstand være en central del af undervisningen.
Det kræver meget træning at kunne stå alene på hænder, og det er således også en væsentligt vanskeligere balance at udføre end fx hovedstand. Men der ligger også en stor tilfredshed i at kunne udføre en kontrolleret håndstand med modtagning.
Bevægelse
Afsættet udføres fra hugsiddende. Armene peger fremad.
Så snart man har lavet sit afsæt, strækkes ben og fodled. Man kigger ind på maven, bremser farten med armene, så man lander blødt på nakke og skulderblade og ruller fra nakken og hele vejen gennem hvirvelsøjlen.
I slutningen af rullen bøjer man benene aktivt mod sædet, fører skuldrene frem mod knæene, holder hagen ind mod brystet og tager evt. fat om knæene eller lader armene søge fremad, så man kan fortsætte sin rulle i en glidende bevægelse til hugsiddende eller stående.
Typiske udfordringer
Eleven står i en svajet kropsposition og har svært ved at finde den helt strakte kropsposition
Feedback:
Sug navlen ind og spænd mave og sædemuskler
Træk hagen ind og lav dobbelthage samtidig med, at du ser på fingrene (De toniske halsreflekser kan gøre det vanskeligere at opnå den strakte kropsposition, hvis hovedet er ført helt tilbage)
Læg dig på gulvet i den helt strakte kropsposition. Luk øjnene og mærk positionen og musklernes spænding. Rejs dig hurtigt og udfør en håndstand
Eleven har svært ved selv at lære at holde balancen
Feedback:
Det er vigtigt, at du fornemmer balancen og reagerer hurtigt. Hvis du er ved miste balancen mod mavesiden, bøjer du armene let, og hvis du er ved at få overbalance mod rygsiden, skal du presse i gulvet med fingrene (se video ovenfor)
Tænk på, at holde dig stiv som et bræt (spænd musklerne omkring kropsstammen)
Forudsætninger
For at kunne arbejde med håndstand, skal man kunne spænde musklerne omkring kropsstammen og kunne bære sin egen vægt på armene. Mange af dyregangarterne vil også være oplagte øvelser, når det handler om at træne væsentlige forudsætninger for bl.a. håndstand.
Hvis eleverne i begyndelsen ikke ved, hvilket ben, der er afsætsben, og hvilket, der er svingben, kan de eventuelt afprøve opgangen med hhv. højre og venstre ben forrest og her mærke hvilket, der giver den letteste opgang. Men i princippet skal der ikke instrueres for meget i begyndelsen. Blot ved en enkel demonstration af modtagning og af centrale positioner kan de gå i gang med at øve.
Håndstand i den strakte kropsposition forudsætter endvidere bevægelighed omkring skulderleddet, for at armene kan være i en position i forlængelse af kroppen. Manglende bevægelighed i hasemusklerne kan medføre, at det er svært for eleven at udføre opgang til håndstand.
Modtagning
Modtageren stiller sig i gangstående, således at springerens hænder bliver placeret ca. midt mellem benene. Så snart springeren placerer hænderne i gulvet, rækker modtagerne frem og tager fat i hoften. Hvis der er tale om nybegyndere - for springer, modtager eller begge - kan man med fordel holde en pause i denne position (1), så modtageren får et sikkert greb.
Modtageren fastholder sit greb på hoften, imens springeren udfører sit afsæt, og modtageren kan presse knæet på sit bagerste ben let mod skulderen på springeren, og sørge for at springeren ikke får en for stor vinkel i skulderleddet (2).
I lodret kan modtageren bruge sin skulder til at støtte springerens ben og stadig fastholde sit greb på hoften (3).
For at sikre, at springeren ikke bare falder hårdt ned under nedgangen fra håndstanden, fastholder modtageren sit greb ved hoften og støtter nedgangen (4).
Modtagning håndstand
Beskrivelse
Hvis der er tale om elever, som ikke har meget erfaring med modtagning, men som har forudsætningerne for at arbejde i grupper omkring modtagning, kan man lade dem arbejde sammen i grupper med to modtagere og en springer, samt eventuelt en elev, der giver feedback.
Når springer og modtager har fået en del erfaring, kan grebet ændres, så modtageren først støtter i selve håndstanden og ikke i opgangen til håndtand, og grebet eventuelt placeres længere oppe på benene. Men det er vigtigt at være opmærksom på, at jo mere usikker springeren er i opgangen til håndstand, jo tættere bør modtageren være på springeren under hele øvelsen.
Øvelser
Det kræver en del erfaring og sikkerhed at kunne øve håndstand midt på gulvet, og eleven skal bl.a. kunne udføre en slags "nødnedgange", hvis han pludselig får overbalance. Når opgangen til håndstand kan foregå nogenlunde kontrolleret kan eleven øve sig i udføre håndstand op ad en væg, ribbe eller døren hjemme på værelset.
Der er dog mange fordele ved at lade eleverne arbejde i grupper og skifte mellem rollerne som modtager, springer og observatør, når det er muligt.
Håndstand med korrektioner
Beskrivelse
I de forskellige korrektioner er der fokus på:
Den lige ryg og muskelspændingen omkring kropsstammen
At strække og samle benene
At presse kroppen mod loftet - ved at løfte skuldrene op omkring ørerne
Fra trillebør til håndstand
Beskrivelse
Eleverne er sammen i grupper á tre. Den ene elev ligger i håndliggende, og de to andre elever stiller sig på hver sin side og tager fat ved hoften og på låret lige over knæleddet. Herfra løfter modtagerne eleven op til håndstand. Øvelsen er velegnet til at fokusere på springerens kropsspænding og den strakte kropsposition og til at lære om hensigtsmæssig løfte-bæreteknik for modtagerne.
Gå til håndstand
Beskrivelse
Eleven ligger på maven på en måtte med fødderne helt tæt på en ribbe. Herfra går eleven langsomt op i ribben med fødderne samtidig med, at hun bevæger sig hen mod ribben på hænderne. I den lodrette position tilstræber eleven den helt strakte kropsposition med hele kroppen så tæt på ribben som muligt.
Eleverne kan arbejde alene med øvelsen, men de kan også hjælpe og korrigere hinanden to og to.